Webdesign nie je len o designe

Submitted by admin on Ut, 25. 03. 2014 - 13:59

Pre napísanie tohoto krátkeho článku ma motivoval Martin Koníček a jeho článok Vytvoření webu není o designu, ale obsahu!.

Množstvo ľudí je presvedčených o tom, že vie čo je ukazovateľom kvalitného a úspešného webu. Za určitý ukazovateľ kvality považujú grafiku. A podľa referencií webdesignérov si vyberajú aj dodávateľa, ktorý im vytvorí ich nový web. Na podstránke o mne okrem iného píšem o tom, že web vnímam ako nástroj na propagáciu a nie ako niečo umelecké. Na úspechu webovej stránky sa podieľajú viaceré faktory. A na čo by ste pri tvorbe webovej stránky nemali zabudnúť?

Cieľová skupina - bez definovania konkrétnej cieľovej skupiny ju nie je možné efektívne osloviť.
Cieľ webu - čo je cieľom vášho webu? Informovať návštevníka o vašich produktoch alebo ich online predaj?
Štruktúra obsahu - obsah by mal byť rozdelený na jednotlivé cieľové stránky. Na každej takejto stránke by mal návštevník dostať odpovede na svoje otázky.
Užitočný obsah pre návštevníka - obsah by mal byť pre návštevníka užitočný. Jeho nezaujíma koľko má vaša firma áut, kedy ste mali naposledy večierok. Zaujíma ho riešenie jeho problému a očakáva že mu ho pomôžete vyriešiť. Potrebujete návštevníka presvedčiť aby si na vyriešenie svojho problému vybral práve vás.
Obsah nie je len text - obsah môže nadobúdať rôzne formy. Môže to byť text, video či infografika. Konkrétnu formu je potrebné voliť podľa zvolenej cieľovej skupiny.
Funkcionalita - každá funkcia by mala byť predovšetkým užitočná pre návštevníka, funkcie nepridávame preto že ich má náš konkurenčný web.
Použiteľnosť - pri používaní webovej stránky je návštevník naučený na určité konvencie. Napríklad v ľavom hornom rohu očakáva logo, a po kliknutí naň sa chce z podstránky webu dostať na úvodnú stránku. Nenúťte používateľov premýšlať!
Prístupnosť - nie každý návštevník si prehliada vašu stránku na PC, môže používať mobil alebo môže byť zdravotne znevýhodnený. Neznepríjemňujte mu pobyt na vašej webovej stránke.
Grafická podoba - pri designe stále platí a asi aj platiť bude že menej je niekedy viac.

Ako je vidno, tak tvorba webu alebo webdesign nie je len o designe.