Čo je SEO?

Pridal/a Vladimír dňa St, 05. 02. 2014 - 09:48

V tomto článku sa pokúsim vysvetliť čo je vlastne SEO (Search Engine Optimalization), voľne preložené optimalizácia pre vyhľadávače. Nie je to síce vhodný preklad, ale už sa v našich končinách udomácnil. Pre spísanie tohoto článku som sa rozhodol, pretože okolo seba stále vidím bombastické ponuky na SEO.
Pri konzultáciách zákazníkom vysvetľujem, že SEO nie je vôbec o vyhľadávačoch ale o tom aby vyhľadávače ponúkli ľuďom odpoveď na otázky ktoré im kladú.

O čom SEO nie je

Je veľké množstvo jednotlivcov alebo špecializovaných firiem, ktorí tvrdia že SEO je niečo magické a len oni poznajú metódy, ktoré dostanú vašu webovú stránku na prvé pozície vo vyhľadávaní. Tieto techniky sú zväčša založené na základe technických prvkoch webových stránok. A väčšinou používajú nedovolené techniky, nazývané aj ako blackhat SEO.
Nazvime si tieto techniky, napríklad ako SEO optimalizácia, už pomenovanie nedáva zmysel optimalizácia optimalizácie pre vyhľadávače :)

Prejavuje sa hlavne týmito charakteristikami:

  • registrácia do stoviek katalógov prípadne vyhľadávačov
  • pätičkové odkazové lišty
  • publikovanie článkov na rôznych PR weboch
  • tvorba SEO textov
  • ponuka a garancia prvých pozícií vo výsledkoch vyhľadávania, alebo tvrdenia že ľudia klikajú len na prvé tri výsledky vo vyhľadávaní, sú viac než úsmevné :)

Problém SEO optimalizácie je v tom, že využíva dočasných nedostatkov vyhľadávačov. Toto počínanie je krátkozraké, vyhľadávače sa snažia poskytovať relevantné odpovede na položené otázky a tieto nedostatky postupne odstraňujú a mechanizmy triedenia výsledkov zlepšujú. Webové stránky, využívajúce tieto techniky budú mať skôr či neskôr smolu. Vyhľadávače ich môžu, z "krvopotne vybudovaných pozícií" šmahom ruky zosadiť, alebo celkom vyradiť zo svojho indexu.

O čom teda SEO je

Optimalizácia pre vyhľadávače je o tom aby, váš web bol vyhľadateľný na čo najviac kľúčových slov súvisiacich s jeho obsahom a vaším podnikaním. Aby na ňom existovali vhodné vstupné stránky, na ktorých ľudia dostanú odpoveď na svoju otázku. Aby, sa o vašom webe písalo na Internete, ale nie vo forme PR článkov, ale aby o vás hovorila vaša komunita. SEO nie je žiadna mágia je to jednoduché, v skratke sa dá povedať, že nám ide o to aby vyhľadávač - používateľovi - poskytol najlepšiu odpoveď na jeho otázku.

Postup pri SEO je nasledovný

analýza kľúčových slov - pochopenie aké kľúčové slová používajú vaši zákazníci pri vyhľadávaní vašich produktov a služieb
vytvorenie vhodnej štruktúry webovej stránky - vytvoríme vhodné cieľové (vstupné) stránky na ktorých dostanú používatelia odpovede na svoje otázky
tvorba užitočného obsahu - vytvoríme vhodný obsah, ktorý je pre užívateľov užitočný - odpovie na otázky, ktoré položili vyhľadávaču. Obsah môže mať rôznu formu. Môže to byť, text, video alebo grafika. Záleží len na konkrétnom sortimente a cieľovej skupine.
budovanie povedomia o stránke - snažíme sa previazať webovú stránku pomocou odkazov, nejedná sa ale o divoký linkbuilding. Naším cieľom je umiestniť odkaz na našu stránku, kde to má pre ľudí zmysel a prinesie im to úžitok.

Táto metóda optimalizácia pre vyhľadávače je dlhodobejšia a prináša dlhodobý úžitok. Nestavia na chybách vyhľadávačov, ale na ich prednostiach.