10 najväčších chýb webových stránok

Submitted by admin on Ne, 23. 02. 2014 - 13:00

Tvorba webových stránok sa zdala byť dlhú dobu jednoduchou a teda lacnou záležitosťou. Lenže vytvorenie kvalitnej webovej stránky jednoduché nie je a ani nikdy nebolo. Po technickej stránke snáď v určitých prípadoch áno. Webové stránky sú úspešné preto, lebo sú dobre marketingovo premyslené. V nasledujúcom texte popíšem desať najväčších chýb ktoré robia ich tvorcovia.

1. Stránka je vytvorená pomocou rámov

Toto je problém predovšetkým starších stránok. Väčšinou sú takéto stránky vytvorené pomocou editoru webových stránok. Kvalitnú webovú stránku, ale pomocou editoru nedá vytvoriť. Tieto editory sú označované, ako WYSIWYG. Voľne preložené čo vidíš to bude. No v skutočnosti dostanete úplne niečo iné. To či máte vytvorenú stránku pomocou rámov zistíte veľmi jednoduchu. Stačí si zobraziť zdrojový kód, napríklad aj pomocou klávesovej skratky CTRL + U. Ak uvedíte nasledovný kód, tak máte web vytvorený pomocou rámov.

Image removed.

V takomto prípade, je potrebné si dať svoju stránku prerobiť.

2. Stránka obsahuje len obrázky

Táto chyba sa vyskytuje u starších stránok. Paradoxne takéto stránky na prvý pohľad nevyzerajú zle. Namiesto textu na nich použil grafik obrázky. Všetky prvky stránky tlačítka, nadpisy a text boli tvorené obrázkami. A to je práve chyba. Vyhľadávač na takýchto stránkach nedokáže prečítať text a tým pádom ich nezaindexuje a nezobrazia sa vo výsledkoch vyhľadávania. Pomocou dnešných moderných technológií CSS 3 a HTML 5 je možné tieto neduhy odstrániť. Jednoduché grafické prvky sa dajú hravo vytvoriť pomocou CSS 3 a je možné použiť akýkoľvek rez písma.

3. Flash

Táto technológia bola populárna koncom 90. rokov minulého storočia. Hoci popredné vyhľadávače dokážu text vo flashi indexovať, ostatné s tým majú problém a ignorujú ho. V súčastnosti je táto technológia na ústupe, tvorcovia stránok si uvedomili problémy s ním spojené. Hlavným problémom je otázka prístupnosti. Ak chcete prezerať web vytvorený vo flashi, potrebujete na to špeciálny softvér. V tomto prípade sa jedná o plugin do prehliadača. Druhým problémom je optimalizácia pre vyhľadávače. Všetky neduhy v dnešnej dobe dokáže odstrániť spojenie technológií HTML 5, CSS 3 a JavaScriptu. Dnešné moderné javascriptové frameworky (jQuery UI) dokážu vytvoriť podobné animácie ako flash.

4. Plávajúce menu

Toto je jeden z najväčších prehreškov voči použiteľnosti. Kto si bude z návštevníkov webstránky pamätať, že daná podstránka sa nachádza v piatej úrovni rozbalovacieho menu. Urobíte jeden menší pohyb myšou a môžete začať odznova. Tento problém sa dá vyriešiť vytvorením stále rozbaleného menu do maximálne troch úrovní. Ak má web hlbokú štruktúru, tak je potrebné informačnú architektúru webu vyriešiť iným spôsobom.

5. Dynamické PHP

Dynamicky generované stránky v adrese obsahujú rôzne parametre ?, &, + alebo =. Aj napriek tomu že vyhľadávače dnes už takéto stránky indexujú je lepšie sa takýmto adresám vyhnúť. Je lepšie používať tzv. pekné URL. Určite je pre vás príjemnejšia adresa domena.sk/o-nas ako domena.sk/index.php?option=com_content&view=article&id=10468&catid=94&Itemid=117&lang=sk Moderné systémy na správu obsahu už obsahujú nástroje na tvorbu pekných URL, ktoré sú priateľské k vyhľadávačom.

6. Úvodná stránka je prázdna

Často sa stáva, že návštevník príde na nejakú webovú stránku a namiesto toho aby sa dozvedel kam sa dostal sa začne načítať niečo záhadného čo sa volá intro. Návštevník tak nevie, kde je ani ako dlho to potrvá, či je správne tam kde chcel ísť. Pravdepodobne takúto stránku hneď opustí, bez toho aby čakal aký bude výsledok. Spoločnosť Akamai robila v tomto zmysle prieskum a prišla k šokujúcim výsledkom, až 75 % návštevníkov z takejto stránky odchádza. Takto vytvorené webové stránky namiesto prilákania návštevníka odradia. Ten ide radšej hľadať šťastie na inom webe. Podobný efekt majú aj stránky, kde na hlavnej stránke nie sú žiadne iné informácie okrem Vstúpte, alebo "Vyberte jazyk" atď. alebo nič než len vlajky. Znechutenie návštevníka - potenciálneho zákazníka je len jedna strana problému. Tým druhým je to, že vyhľadávač sa z takejto stránky nič nedozvie o jej obsahu, nevie s čím si má takúto stránku asociovať. S veľkou pravdepodobnosťou sa takáto stránka neobjaví ani vo výsledkoch vyhľadávania.

7. Chybné kódovanie

Prístupnosť a použiteľnosť webovej stránky nesúvisí len s funkčnosťou webovej stránky, ale tiež aj s kvalitou kódovania. Pod pojmom kódovanie si musíme predstaviť zápis webovej stránky do kódu ktorému rozumejú prehliadače. Často sa stáva, že neznalosť kódovania vedie k nesprávnemu pochopeniu štandardov použiteľnosti a prístupnosti. Obecné pravidlá vytvárania webových stránok sú formulované v štandardoch organizácie W3C. Tieto pravidlá určujú nie len ako má vyzerať samotný kód, ale aj to aký spôsob formátovania prvkov je správny. O význame (gramatike) jednotlivých značiek HTML sa zaoberá sémantika. Tá určuje ako sa majú jednotlivé značky správne formátovať, ale aj to aký majú význam. Okrem týchto pravidiel sú vytvorené pravidlá ktoré sa zaoberajú použiteľnosťou a prístupnosťou. Na tvorbe týchto pravidiel sa zúčastnilo samotné W3C, ktoré je združením mnohých osôb a firiem z rôznych odborov, ktoré pracujú okolo internetových technológií. Všetci sa snažia o to aby webové stránky boli v poriadku nie len po technickej stránke, ale aj používateľsky čo najprívetivejšie.

8. Obsah webovej stránky je chybný

Vyhľadávací robot musí pochopiť, a jednoznačne určiť, k čomu sa webová stránka vzťahuje. A nie je to len zásadné kritérium pre vyhľadávacie roboty, ale hlavne pre návštevníkov stránok. K čomu je skvelí design, keď návštevník nenájde to čo hľadal alebo sa dostal dokonca tam kde nechcel byť? Snaha obmedziť technickú stránku tvorby a zamerať sa viac humánnym smerom je správnou cestou. Pomôže to nielen návštevníkom s orientáciou, ale tiež firmám. Firma, ktorá má čo ponúknuť a dokáže to popísať, tak má väčšiu šancu byť nielen na predných miestach vo vyhľadávaní ale predovšetkým jej to pomôže získať nových zákazníkov.

9. Neexistujú vonkajšie odkazy na webovú stránku

Táto chyba sa netýka len úplne nových stránok, ale v mnohých prípadoch aj starších. Aby sa web objavili vo výsledkoch vyhľadávania, tak ich vyhľadávač potrebuje najprv zaindexovať. Na to aby ich zaindexoval tak ich musí najprv vedieť nájsť. K tomu pomôžu spätné odkazy. Spätných odkazov nemusí byť ani veľa. Dôležitejšia je ich kvalita než množstvo. Tvorbou odkazov sa zaoberá linkbuilding. Medzi hlavné techniky patrí optimalizácia pre vyhľadávače (SEO) a marketing na sociálnych sieťach (SMM).

10. Stránky obsahujú podvodné prvky

Vyhľadávacie roboty prechádzajú webové stránky a podľa obsahu ktorý na nich nájdu a podľa kvality odkazov, ktoré na web smerujú hodnotia ich kvalitu. Hodnotenie obsahu je dosť zložitý proces a "nikto vlastne nevie" ako prebieha. Nájdu sa aj taký autori webových stránok, ktorý používajú podvodné techniky, aby ich webové stránky boli na popredných pozíciách. Táto stratégia určitú dobu funguje, ale v konečnom dôsledku neprináša úžitok nikomu ani autorovi stránky, firme a ani používateľovi. Vyhľadávače sa používateľom snažia ponúknuť čo najrelevantnejšie výsledky, preto svoje algoritmi neustále vylepšujú. Je potrebné povedať aj to čo bolo pred nejakou dobou normálna praktika môže byť v budúcnosti považované za nedovolenú. Tieto techniky používajú len neprofesionáli. K čomu je návštevníkovi ukrytý nadpis, neviditeľný text, alebo text plný toho istého "kľúčového slova". Takýto postup má zjavne za cieľ obalamútiť vyhľadávač. Žiadny iný účel to nemá.