12 vecí, na ktoré treba určite myslieť pred tvorbou webu

By vlado, 14 november, 2016

Na internete sú milióny web stránok. Na Slovensku je ich niekoľko stotisíc. A ako to už býva, platí, že drvivá väčšina webov je neúspešná a niekoľko málo webov prekvitá. Ako je to možné? Väčšina ľudí a firiem nepremyslí všetko potrebné, čo spustenie webu obnáša. Ak nechcete robiť rovnakú chybu ako oni, tak keď si budete dávať kreatívny brainstorming, nezabúdajte na týchto 12 vecí.

Web hosting

Web, samozrejme, nepobeží bez hostingu. Firiem existuje viacero, no nie každá vám vie poskytnúť spoľahlivý web hosting. Ak máte viacero webov, je zbytočné ich mať u rôznych poskytovateľov a lepšie je ich mať pod jednou strechou. Pri výbere si dajte pozor najmä na to, či majú časté výpadky a či majú rýchlu podporu. Ak by vám vypadol web, kde máte deň čo deň tisícky návštevníkov, z podpory by sa vám nikto neozval a neriešil váš problém výpadku, čo najskôr hľadajte náhradu.

Čo od webu čakáte?

Každý web plní nejaký cieľ podľa toho, či ide o firemný, prezentačný alebo predajný web. Podľa toho by ste mali zvažovať aj to, čo na webe (ne)budete mať.

Ak máte len firemný/prezentačný web, stačí vám mať tie najdôležitejšie údaje (kontakt, kto ste, čo robíte...) na jednej strane. Ale ak chcete z webu urobiť aj predajný nástroj, to už je iná reč. Pri predaji vám len základné veci nebudú stačiť.

Potrebujete mať premyslený predajný proces. Chcete priamo predávať produkty a služby? Na zvýšenie predaja sa vám zíde mať aj referencie klientov, viditeľné výzvy k akcii.

Ak chcete získať kontakt na potenciálnych klientov a dopyty z webu, potrebujete im dať dostatočné silné dôvody, aby vám na seba kontakt nechali.

Ak aj máte očakávania, zamyslite sa nad tým, či sú reálne. Ak máte reštauráciu, možno je zbytočné mať rezervačný systém, pretože ľudia radšej zavolajú.

Najčastejšie ide o nasledovné ciele:

  • budovanie značky a povedomia
  • získanie kontaktu na potenciálneho klienta
  • predaj služby/produktu

Podľa cieľa potom treba tvoriť aj web. Pri budovaní značky vám väčšinou postačí zvyšovať návštevnosť, aby sa o vás dozvedelo čo najviac ľudí.

Ak ale chcete získať kontakt na potenciálneho klienta, mali by ste mať podstránku, kde budete ponúkať napríklad 30 minútovú konzultáciu zdarma, počas ktorej potom bude záležať na vašej schopnosti predať sa.

Odkiaľ budete brať návštevnosť

Mať web je jedna vec. Ten si viete zariadiť do jedného dňa. Kúpite si .sk doménu a web hosting, stiahnete nejakú šablónu zdarma, nahodíte ju na web a hotovo. Toto viete urobiť do jedného dňa aj bez predošlých skúseností. Ale to neznamená, že mať web stránku sa automaticky rovná aj veľkej návštevnosti.

Internet je veľmi preplnené miesto. Vo svete určite. Na Slovensku už tiež začína byť. Len Websupport má momentálne na starosti 138 644 domén (6.11. 2016). A to nerátam ďalšie web hostingové služby.

V takejto konkurencii musíte mať premyslenú stratégiu. Pôjdete cez SEO? Sociálne siete? PPC reklamu? Partnerov, ktorí vás budú promovať? Veľkú mediálnu kampaň?

Pamätajte si, že vždy potrebujete vytvoriť niekoľko zdrojov návštevnosti. Ľudia na váš web neprídu sami od seba.

Na akom systéme vám web pobeží

Medzi najpoužívanejšie systémy patrí WordPress, Joomla a Drupal. WordPress je síce celosvetovo najobľúbenejší a najpoužívanejší, ale nedá sa povedať, že niektorý z nich by bol najlepší. Všetko závisí od toho, čo potrebujete.

Na eshop sa vám nemusí hodiť WordPress. Síce ho rozchodíte aj na ňom, ale riešenie na mieru alebo cez službu zameranú na tvorbu eshopov ako napríklad eshop-rychlo.sk to budete mať lepšie. Prípadne eshope ľahko rozbeháte aj na Joomle.

Na blog je zasa WordPress vynikajúci. Možno najlepší.

Ak by ste chceli niečo veľmi pokročilé, je tu Drupal. Ale tu sa bez programátora nezaobídete, keďže bez technického zázemia a znalostí z HTML či CSS sa ďaleko nepohnete.

Copywriting

Aký by to bol web, na ktorom by nebol text. Od neho bude do veľkej miery závisieť, či dokážete ľudí zaujať a na ako dlho. Alebo či upadnú do kómy po prvých vetách a odídu. Veľa ľudí pri tvorbe webov hlavne chce, aby dobre vyzeral. Samozrejme, mať web, ktorý je ako z 90. rokov, nie je žiadna výhra. No texty by nemali byť na úkor dizajnu, pretože často stačí zmeniť pár slov v nadpise alebo tlačítku, a môžete mať oveľa lepšiu odozvu.

A niekdy možno len pridať jedno a získate až o 129% lepšiu odozvu. To sa stalo v jednom teste porovnávali 2 verzie nadpisov. Prvý bol „Buy Microsoft Xbox 360 consoles in bulk below wholesale prices“. Druhý bol „Buy Microsoft Xbox 360 gaming consoles in bulk below wholesale prices“.

Neuveriteľné, že len pridanie slova „gaming“ dokázalo urobiť tak razantné zlepšenie.

Myslite aj vizuálne

Kedysi na weboch stačil len text. No dnes sú ľudia náročnejší. Preto by videá a obrázky mali byť súčasťou aj vášho webu na čo najviac stránkach.

Len pozeranie videí online sa za posledné roky nesmierne rozrástlo a ľudia ich pozerajú viac na internete ako v televízii. Okrem toho má video naozaj prekvapivé výsledky:

  • video na stránke môže zlepšiť odozvu až o 80%
  • realitné portály, ktoré dajú na zoznam nehnuteľností aj video, majú o 403% lepšiu odozvu
  • až 1/3 online aktivít súvisí s pozeraním videí

Čo robí konkurencia

Analýza konkurencie by mala byť samozrejmosťou. Ale dajte si pozor, aby ste nerobili rovnaké chyby. Študujte len tú, o ktorej viete, že cez internet sa jej darí. No pozor. Nekopírujte dizajn alebo texty. Kúpte si ich produkt, prejdite si celým procesom a zistite, čo robia a ako to prebieha.

Pravidelná aktualizácia obsahu na webe a blog

Ak už máte dobré texty na webe, myslite aj na to, že ich bude potrebné pravidelne aktualizovať. Stránka o násaktuality/novinkyhome page, tie by ste mali v pravidelných intervaloch dopĺňať. To nie je nevyhnutne práca pre vášho programátora a základné veci by ste po spustení webu mali byť schopný urobiť aj sami.

To platí aj pre pridávanie a aktualizáciu článkov. Ak môžete, začnite písať blog. Ale nepublikujte len raz za pol roka. To nebude mať význam. Blog musí byť pravidelný. Minimálne raz za mesiac by ste mali niečo publikovať ak to so svojím online biznisom myslíte vážne.

Integrácia

Ak na webe predávate, máte rezervačný systém alebo je nutná registrácia, budete musieť web integrovať s týmito systémami integrovať. Nanešťastie, s týmto bývajú niekedy veľké problémy, keďže nie všetky systém musia byť kompatibilné s vaším CMS systémom. Ak aj sú, tak zasa ich kombinácia nemusí byť možná.

Užívateľská skúsenosť

Viete o tom, že tie najkrajšie weby po dizajnérskej stránke môžu úplne pohorieť po tej predajnej? To preto, lebo je veľkou chybou schvaľovať web podľa toho, či sa vám páči alebo nie. Počas toho, ako som optimalizoval weby, som mal možnosť vidieť niekoľko pekných webov s pomerne veľkou návštevnosťou. Ale keď som videl, koľko klientov im to prinášalo. Bolo to žalostne malé číslo.

Ak máte konverzie 1% a menej, tak najčastejšou príčinou je práve zlá užívateľská skúsenosť. To znamená, že návštevníci:

  • nevedia nájsť informácie, ktoré hľadajú
  • nevedia sa zorientovať na webe
  • proces nákupu alebo registrácie je nezrozumiteľný

Zber emailov

Zber emailových kontaktov by mal byť jednou z vašich priorít, najmä ak máte predajný web. Kedysi stačilo mať možnosť prihlásiť sa na newsletter, ale počet prihlásení dramaticky za posledné roky klesol. Ľudia nie sú ochotní dať svoj email, pretože newsletter majú väčšinou spojený so spamovaním ponúk. Čo ale stále funguje veľmi dobre, je dávať výmenou za email PDFká, ebooky, šablóny, myšlienkové mapy, návody alebo manuály s konkrétnym obsahom, kedy ľudia vedia, čo presne dostanú.

Meranie výkonnosti

Po spustení webu práca ešte neskončila. Ani zďaleka. Musíte merať aj jeho výkonnosť, aby ste vedeli, čo funguje a čo nie. Medzi základné nástroje vo vašom meracom arzenály by mal byť Google Analytics a Google Search Console. To je základné minimum. Cez ne zistíte, ako sa vášmu webu darí po technickej stránke, ako dlho ľudia ostanú na vašom webe, či hneď odídu alebo si pozrú viac podstránok. Tiež akú máte návštevnosť.

Ak by ste to chceli posunúť na vyšší level, využite pokročilé nástroje ako napríklad heat mapy, sledovanie správania návštevníkov alebo a/b testovanie. Tie sú vynikajúce najmä na zlepšovanie užívateľskej skúsenosti. Vyskúšajte napríklad český nástroj Smartlook, ktorý je zdarma.

Poznámka: Toto je hosťovský článok od Mira Beňa z umeniekreativity.sk. Na svojom blogu zdieľa zaujímavé a vedou podložené stratégie kreativity.

Komentáre